Wednesday, March 2, 2011

REMAJA DAN PENYALAHGUNAAN DADAH

Dadah adalah bahan yang boleh mengubah kefungsian tubuh badan. Contohnya antibiotic dan penahan sakit yang diambil atas nasihat doctor. Selain itu terdapat beberapa jenis dadah psikoaktif yang boleh mengubah emosi dan status minda. Antara jenis dadah tersebut seperti ganja, gam, LSD, heroin, ubat tidur, estacy dan alcohol. Seseorang dianggap sebagai penyalahgunaan dadah apabila menyalahgunakan dadah bukan atas tujuan perubatan.

Penyalahgunaan dadah dalam kalangan remaja kian meningkatkan. Hal ini kerana remaja mempunyai keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru. Mereka tidak tahu bahawa tindakan yang dilakukannya akan memberi kesan kepada dirinya dan masa depan. Penggunaan alcohol dan tembakau pada usia muda akan menambahkan lagi risiko penggunaan dadah pada masa depan. Remaja menggunakan dadah untuk pelbagai sebab antaranya ingin tahu, merasa bagus, dapat mengurangkan ketegangan dan menyesuaikan diri dalam sesuatu kumpulan. Sebagai seorang pekerja seharusnya mendidik dan memberi pengetahuan kepada golongan remaja ini mengenai dadah dan kesannya kepada diri, keluarga dan masyarakat.

Contoh program yang dijalankan oleh pelajar Program Kerja Sosial, UKM. Program ini dijalankan selama 2 hari 1 malam bertempat di SMK Raja Shahriman, Beruas Perak. Tema program tersebut adalah “REMAJA BEBAS DADAH”. Tujuan program tersebut diadakan untuk memberi pengetahuan dan pendedahan kepada para pelajar mengenai bahaya dadah. Terdapat pelbagai aktiviti yang dijalakan semasa program berlangsung antara LDK, sukan, ceramah dan sebagainya.














terima kasih kepada semua yang terlibat





























persembahan dari kami untuk warga SMKRS














penyampaian hadiah oleh ketua pengarah














penyampaian oleh bonda pengetua SMKRS














group: HEROIN















wajah ceria pelajar SMKRS














group: jun














group:ecah dan khairil














group:amy











































































antara fasi yang terlibat




























aktiviti sukan










































































aktiviti melukis logo













































sesi pendaftaran





























persediaan awal

No comments: